SFO´ens pædagogiske mål:
- Børnene skal være aktivt deltagende i deres eget liv og i hverdagslivet i SFO´en - sådan at de udvikler en høj grad af selvbestemmelse og medansvar.
Det betyder bl.a at:
- Der tilrettelægges aktiviteter ud fra børnenes egne initiativer, bestræbelser og kompetencer
- Dagligdagen bliver tilrettelagt og organiseret på en sådan måde, at børnene har mulighed for at vælge aktiviteter, der sikre en alsidig udvikling
- Børnene bliver inddraget i beslutninger og får ansvar og opgaver, som de kan løse og overskue
2. Børnene lærer noget hver dag, som er med til at styrke deres lyst til at deltage i fælles aktiviteter med henblik på ar erhverve sociale, intelektuelle og motoriske kompetencer.
Det betyder bl.a at:
Børnene får lov til at eksperimentere og bryde grænser
- Børnenes forskelligeheder respekteres
- Børnene får ro og tid til fordybelse
- Børnene får mulighed for at lege uforstyret og derved lære nyt om sig selv, hinanden og omverdenen
Læreprocessen i SFO´en forudsætter, at personalet er bevidste om, hvordan børn lærer i alle situationer, samt at det ikke er undervisning, der er det vigtigeste element i processen. Personalet skal kunne se og respektere, at børn undersøger og lærer anderledes, end vi forudser.